bonjour på kanadensiska!

Har nu varit på kanadensisk mark i ca 24 timmar. Resan hit gick bra och timmarna flög iväg. Men när jag väl var framme var jag så trött att jag stupade i säng utan middag i magen. När jag var på väg ur hostelrummet imorse stötte jag på en av de jag delar rum så efter att vi hälsat och växlat lite ord så undrade hon om hon inte kunde hänga med ut. Javisst sa jag. Efter lite tunnelbansåkande hittade vi till slut till turistinformationen. Därifrån gick vi med väskor fyllda med kartor, broschyrer och fortsatte downtown där vi tog en kaffe på Second Cup och jag fick min efterlängtade frukost!

Montréal har drabbats av en isande kyla (som nordbo bör man ju inte klaga, men som svensk vore det ju konstigt om jag inte gjorde det) och min vän fransyskan höll sig gärna inomhus så vi strosade runt i the underground city som är ett stort köpcenter som byggts under flera andra köpcentra.  Rea var det också eftersom det var "Box day" men eftersom min resväska är fylld till bristningsgränsen och jag inte nått slutmålet än så blev det mest att titta och försöka känna av den montrealska livsstilen. På tal om det. Här är det franskan som är dominerande men svarar man på engelska så växlar de bara över. Det var ett par som gick om oss på stan idag och den ena pratade på engelska och den andra svarade på franska och så fortsatte deras konversation.

Runt lunch kollade vi runt i gamla stan Vieux-Montréal och åt soppa med vitlöksbröd på en restuarang innan vi tog metron tillbaka till hostellet för lite vila och data. Ikväll ska vi handla lite på en supermarket och fixa middag i hostelköket och kanske hänga i hostelpuben med andra äventyrare. Det ska bli lite varmare i helgen så jag tror nyårsfirandet kommer bli jättehäftigt med utomhuskonsert, människor och fyrverkerier!

Kul är det att min kamera inte kan fokusera längre och har rest helt i onödan till Canada! Men mobilkameran fungerar ju rätt bra än så länge så ni får hålla till godo.

frukost på Second Cup

en julaffär som sålde riktigt fina juldekorationer. Inget billigt krimskrams.

Gamla stan mot hamnen. Det förbereds för nyårsfirandet.

Första kanadensiska ölen! Från Quebec-provinsen.
Lokalproducerat med andra ord.

Kommentarer
Postat av: Clara

Häftigt med språkblandningen, det vill jag se. Eller kanske snarare höra. Du skriver så man blir något hemskt ressugen :) Gott nytt år Line!!

2011-12-31 @ 08:24:07
Postat av: Sofie

Iiiik så skoj!! Hoppas du får en underbar tid där Line!! Och gott nytt år!!! Kramar

2011-12-31 @ 13:40:12
URL: http://sofieknutar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0