Quebec City

Något vårväder fick vi minsann inte. På gränsen mellan provinserna New Brunswick och Quebec började det snöa och sen var det snöblandat regn hela vägen. Framme i Quebec City blev det middag i gamla stan, alldeles i närheten av hostellet. Vi bor på ett HI-hostell som ligger nästan mitt i smeten så vi har nära till allt vi vill se. På söndagen gick jag och Jenny ut för att se allt som skulle ses och vi traskade runt i ett kyligt, lite väl blåsigt och söndagsstilla Quebec. Till middagen bestämde vi oss för att äta på en restaurang som hette Le Hobbit. Det var god mat, skön atmosfär och det kändes nästan som vi var på romatisk middag på tu man hand.

Efter lite fixande på morgonkvisten, frukost och ombyte trossande jag och Jenny vindens vinande och snöblaskets intrång för en promenad mot shoppinggatan. En timme senare var vi blöta och kalla från topp till tå. Vi vända på klacken och gick i motvind hem igen. Klockan är bara 14 på dagen och vi vill egentligen inte alls gå ut. Muséerna är stänga eftersom det är måndag så det är ett uteslutet alternativ. Så vad passar inte bättre än att uppdatera min vänner om vad jag sysslar med, instängd på ett hotellrum på mitt sommarlov som jag är.

Fast ser otroligt grått och trist ut så tror jag Quebec City kan vara himla fint på sommaren och hösten med alla lönnträd, människor och kärlekspar - lite tomt på det just nu bara.

Ett kvällsregnigt Quebec

Bakom mig finns stans äldsta gata, från 1685

Det kända hotellet Chateau Frontenac där borta

och så blev det måndag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0