nyårsinterrailen

Så det hände sig att julen gick fort förbi och snart var det dags för den stora turen. Bakis och dödstrött tog tåget mig till Köpenhamn där jag spenderade några få timmar innan nästa tåg fortsatte till Tyskland. Det är inget tågresande utan förseningar så jag kom aldrig fram till Berlin som planerat utan fick ta in på dyrt, inrökt hotell i Hamburg. Efter en relativt stor hotellfrukost hoppade jag på ett tåg till Berlin där jag spenderade några timmar på tågstationen och gående runt omkring medan jag väntade på min norska vän och resekamrat Camilla!

Efter ett slaskigt Berlin, men en väldigt god schnitzel, fortsatte vi på kvällen turen till en liten polsk stad där vi övernattade i en lägenhet som vi fått låna. Efter en yoghurt till frukost fortsatte vi tågresandet till Gdansk där vi spenderade eftermiddagen/kvällen med att promenera, frysa, äta genuin polsk mat med dryck (alltså öl och vodka) och diskutera livet på en bar.

Under den västa tågresan ever (alltså 12 timmar på ett överbefolkat polskt tåg, vilket säger allt) kom vi till södra Polen och Krakow. Krakows gamla stadsdelar var otroliga mysiga och trevliga och vi bodde i ett hawaii-inspirerat hostelrum. Dock var Krakow den kallaste platsen på jorden så vi hann besöka en pizzeria, ett kafé, en bar och en italiensk restaurang innan vi tog en taxi tillbaka till sängen.

Efter 24 timmar i den staden tog vi chansen att åka till en annan polsk stad för att därifrån ta ett tåg mot Österrike och Wien. Efter en micro-värmd hamburgare och en timme för länge i Katowice beslöt vi oss för att låta slumpen bestämma. Om det försenade tåget mot Wien inte kom innan det tåget som gick tillbaka till Krokow skulle vi ta det och ta nattåget via Slovakien till Ungern. Slumpen beslöt att vi skulle åka till Wien, men ville inte att det skulle gå ett nattåg från Wien till Budapest så i Wien hittade vi ett random hostell där vi fick plats i en dorm till överpris (men så var det ju dagen innan nyårsafton också). Vi tog en promenad längs huvudgatan i Wien men hamnade fort på cocktailbaren "Birdcage". Vi lyxade till det med drink och ett par öl och trivdes i den jazziga miljön.

Vi började nyårsafton med champagnefrukost och tog ett tidigt tåg mot ett dimmigt Ungern. Efter lite om och men fick vi tag i en taxi i Budapest och kom fram till Lena, Camillas vän, som välkomnade oss med öppna (och lite stressiga) armar. Efter lite nyårsmiddagsshopping lämnade vi Lena åt sina medicinstudier och vi gick för att se alla Budapests sevärdheter! Vegetarisk nyårsmiddag, ungerskt vin, öl, taxiturer, italienare och nattklubb sammanfattar kort nyårsfirandet.

Vi vaknade upp oförskämt pigga, något vi tackar nattmackan med brieost för, för att snart bege oss ut på Budapests gator. Vi köpte en turistbussguide och fick se mycket av både Buda och Pest! Vi blev förälskade i staden. Dagen hade vi ett späckat schema med etnologiskt museum, slott, kyrkor, souvenirbutiker, restauranger och caféer. Efter 12 timmar turistande kom vi hem trötta, slitna men nöjda. Morgonen därefter for vi vidare mot Tjeckien och Prag och fick precis som vi ville åka tåg genom Slovakien!

Hostell var redan bokat och ville komma fram snabbt så vi kunde gå ut och äta. Taxichauffören lurade oss på pengar och hostellet låg på en creepy bargata som låg alldeles för långt from centrum. Lite bittra hittade vi till slut en Staropramen-bar där vi drack tjeckisk öl och åt god barmat. Mätta och lite gladare gick vi runt i centrum men blev förvirrade av smågator. Nästa dag började knappast bättre när jag tappat mitt lokalsinne och det tog tid att växla till sig småmynt när vi äntligen kommit till tågstationen och metron. Med metron kom vi fort till andra sidan floden och fick se mer än planerat när vi gick fel. Men där, DÄR var ju Kafkamuséet. Alldeles lyriska gick vi runt på muséet och bekantade oss med denna enastående person, litteraturgeniet Franz Kafka. Sen gick vi lös i souvenirbutiken. Vi fortsatte med turistandet och besökte slottet, gick förbi en kyrka och tog sen metron tillbaka mot centrum. Vi hittade en Irish pub där vi tog några mer öl än tänkt, kollade runt i souvenirbutiker och inhandlade lite bröd, rökt ost och godis som vi åt till kvällsmat när vi kom tillbaka till hostellet.

Följande dag åt vi frukost i Prag, fisksoppa i medelhavsstil på en mexikansk restaurang i vackra, härliga Dresden, och åt mumsig pasta i Leipzig. I Liepzig övernattade vi på hotell och det kändes lyxigt med en suite. Vi spenderade hela dagen i den gamla öststaden med muséebesök, långa caféebesök, kyrkor och ont i fötterna innan mörkret föll. Ganska berusade hittade vi tåget som tog oss till Fulda där vi hann med ett glas vin på en bar innan nattåget som skulle ta oss tillbaka till Skandinavien och Köpenhamn i första hand. På tåget slank det ytterligare ner ungerskt dessertvin som vi ville dricka innan vi skiljdes åt. Lite sömn fick vi allt innan tullmännen väckte oss bryskt. Vi tog tåget över Öresundsbron och i Malmö sa jag hejdå till min vän och det gjorde lite ont att behöva skiljas åt efter en sån intensiv och otroligt bra resa. Så åkte jag hem. Slut.

Vill ni läsa om resan från min väns perspektiv ska ni besöka hennes blogg! Där finns också massa fantastiska bilder också!