miljövetaren berättar

Igårkväll var jag på ett föredrag om Framtidens Klimat, tillsammans med Marica. Uppslutningen av miljövetare var ganska dålig enligt mitt tycke (kanske beror på att det var få som visste om det?). Det var i alla fall ganska intressant att få höra det vi lärt oss om den senaste tiden från någon "utfifrån". Föreläsaren var nämligen från SMHI. Han underströk, som alla andra som är insatta i ämnet, att ämnet är väldigt komplext och för att förstå "den globala uppvärmningen" måste man ha kunskap om inlandsisar, cirkulationsmönster i haven, fluktuationer från minimumvärden till extremvärden, samhällsutveckling, kolets kretslopp, nederbörd, torka, brandregimer, ja allt som på något vis kan påverka dagens klimat. kunde inte var mer enig med han. Kort sagt, det är det jag försöker lära mig. För jag ska ju rädda världen när jag blir stor.

Så därför mina vänner, börjar jag med er. För jag tror nämligen att varje människa kan påverka världen, både positivt och negativt, och att det krävs att du, jag, han, hon, ni, vi och de tänker lite längre än näsan räcker. Lite mer långsiktigt. Det är egentligen inte så väldigt svårt, enligt min mening, och så känns det oftast lite bättre i slutändan. Det låter väl inte så dumt?

Varje val, oavsett om det handlar om vilken mjölk du köper i butiken eller vilket kaffe du dricker, har betydelse. För som jag läste någonstans: Det är valen som är livet. Så därför rekomenderar jag att ni ser en dokumentär om flaskvattnet. Den handlar visserligen mest om USA men den är ändå väldigt tänkvärd. Den kan ni se här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0