domenica

Okej, jag ber om ursäkt för att jag varit dålig och uppdaterat men jag är alldeles för seg för att hinna med allt på bara någon timme. Men nu är det söndag igen och jag och Clara har nu fått in rutin att gå till det billiga internetcafét på denna vilodag OCH det är vår officiella städdag också. Duktigt som tusan. Dessutom ska vi forsätta vår duktighet och springa tillsammans med de andra tjejorna när vi kommer hem.

Så vad har hänt sen söndagen för 2 veckor sen? (helt sjukt men jag har varit i Italien i 21 dagar nu!) Det har blivit mycket fest, jag har skolkat från en 4 timmars grammatik lektion för jag var för bakis, jag och Clara har besökt Florens och Pisa, jag har kollat på 3 italienska filmer amarcord, dopo mezzanotte, scrivilo sui muri, jag har gått i skolan och igår startade den årliga chokladfestivalen i Perugia!

Så förra helgen på lördagen tog vi tåget mot Florens. Vi kom fram vid 11-tiden och lyckades seda lokalisera oss och hitta till Gallera degli Uffizi som är ett stort kostmuseum där vi bland annat kunde skåda michelangelos med flera tavlor och den berömda Nascita di Venere (Venus födelse). Den var mycket större än jag trodde och vi såg flera kända tavlor, så det var lätt värt att köa i 75 minuter. Efter dagens kulturdos åt vi panini/pizza och kollade in en mindre marknad och trevlig affär innan vi tåg nästa tåg mot Pisa.Vi anlände i Pisa vid sextiden på kvällen, gick de ca 20 minuterna till det lutande tornet, tåg lite kort, köpte vykort och gick tillbaka till tågstationen för att ta tåget tillbaka till Florens vid halv åtta. I Florens fick vi vänta en timme så då blev det mcdonalds innan sista tåget till Perugia gick. Var hemma igen vid halv tolv tiden och då var det sängen som gällde.

Pisa

Varje torsdag och fredag ordnar universitetet filmvisning och de visar kända och klassiska italienska filmer. Den här veckan såg jag dopo mezzanotte den var jättemysig och jag gillade den. Den var lite som Amelie från montmarte. Amarcord var en klassiker av Fellini från typ 1973 och den väldigt mystiskt och konstig. Men nu har jag iaf sett den och jag känner mig lite mer allmänbildad om den italienska kulturen. Och igår köpte jag en italiensk film. Den var bra och som tur är har jag Clara som är min levande uppslagsbok så varje gång jag inte fatta så var det bara säga: vad sa dom? och så fick jag svar! Denna vecka som kommer blir det mer film. imorgon ska vi gå och se Hancock på den bio som inte dubbar, och på tisdag eller onsdag ska vi se en dubbad på bio (kostar endast 2.50 euro) och torsdag, fredag är det film på universitetet. någongång därimellan ska jag försöka plugga och kanske är det tur att jakob inte är hemma så att han inte kan övertalar mig att gå ut när jag egentligen borde plugga och gå i skolan.

Som ni kanske märkt har jag använt Å,Ä,Ö och de är för att jag tog med laptopen till internetcafét och det funkade riktigt bra, så det blir nog flera gånger! Nu är det färdig skrivet för idag, mer kommer om en vecka. permesso!

CIAO!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0