the Biosphere

Jag vill visa er vad jag såg på The Biospehere - the Environment Museum jag besökte i Montréal, Canada. I Montréal finns också ett annat miljömuseum som heter The Biodôme som visar olika biotoper, som jag besökte två månader tidigare.


Biosfären är designad av Richard Buckminster "Bucky" Fuller och byggdes 1967 i samband med World Fair Expo 67 och del av den amerikanska sektionen. Sen 1990 har det varit ett museum detikerat miljön. Bucky var en rätt häftig typ. Han var arktitekt, ingenjör, författare och futurist och insåg redan för mer än 50 år sen att vi måste leva mer hållbart och var upptagen med miljöfrågor som är aktuella idag.

En av utställningarna i muséet hette: FINDING BALANCE







En utställning om Bucky och hans idéer






En utsällning om att göra fashion av sopor: ONE - Outfitrs from a New Era




1. fiskskin och skaldjur
2. böcker
3. datasladdar etc.

och en hel del annat. Mer kan ni läsa här.

-alla foton tagna av Line.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0