città italiane

I helgen har jag och Clara varit på nya äventyr!


Efter en händelsefull torsdag med 5-timmars grammatiklektion, inhandling av matsäck, gröt,

filmvisning och några timmars sömn; tog vi första tåget som gick 06.39 till Bologna. Vi anlände vid 10-tiden och tog stegen mot centrum. På vägen möttes vi av ett demostationståg - de demonstrerar mot skolreformen - och det lät väldigt arga. Men inga urspåringar vad vi hörde talas om i alla fall. Efter en kort promenad i centrum och besök på turistbyrån tog vi bussen till vårt hotell för att dumpa väskorna och sen återvända tillbaka till stan där vi var kulturella och besökte kyrkor, tog kort på monument, torn och byggnader. Efter pizza slice på ett av de bästa pizzaställen a Bologna enligt guideboken (och vi instämmer) fortsatte våra steg längs shoppinggatan. Såklart handlade vi på H&M. Vi älskar H&M. OCH jag gjorde bästa fyndet på en jättestor marknad vi besökte tidigare under dagen där jag köpte en kappa för 5 euro (alltså cirka 50 spänn)! På kvällen åt vi på en vegetarian/vegan restaurang och det var jättegott! De flesta råvarorna var biologiska och portionerna alldeles lagom stora. Egentligen borde vi kanske ha ätit tortellini eftersom de ursprungligen kommer därifrån, men nu så blev det inte så. Det får bli en annan gång.


Vi gillade Bologna. Det fanns mycket att se och göra, många restauranger, många affärer, stor marknad och mysiga gränder det såldes frukt, fisk och kött. Bologna är dessutom en stor studentstad eftersom det var där det första Universitet bildades och det sägs att det är ett bra uteliv, men det provade vi inte på eftersom vi var alldeles för utmattade av att ha gått hela dagen så efter 30 minuters väntan på bussen (busstidtabeller i Italien är inte att lita på) kom vi tillbaka till hotellet och slocknade.


Frukosten var jättebra och vi spenderade ca 50 minuter med att smaka de flesta av kakorna, äta bröd, dricka varmchoklad/kaffe, juice och äta frukt. Därefter tog vi oss till stationen där vi tåget till Rimini. Från Rimini tog vi en buss till San Marino som är en liten stat i Italien. Där spenderade vi ca 5 timmar med att gå runt i centrum och besöka viktiga monument. Kl 6 var vi tillbaka i Rimini där vi letade upp ett hotell för natten och efter att ha checkat in och lämnat väskor och grejer på rummet begav vi oss till centrum för att hitta någonstans att äta middag. Det visade sig vara omöjligt att hitta ett billigt ställe så efter en timmes letande begav vi oss tillbaka till hotellet och köpte en pizza på den pizzeria som låg på samma gata.



San Marino

Efter frukosten på söndag morgon tog vi en promenad på stranden och det var riktigt härligt att se och höra havet igen. Vi tog massa kort, plockade snäckor och lyssnade på vågorna. Senare begav vi oss tillbaka till centrum där vi besökte de olika sevärdheterna som staden hade att erbjuda. Det fanns ganska mycket kvar från Romarriket eftersom det på den tiden var ett av de viktigaste centra. Tyvärr kunde vi inte besöka stadsmuseet eftersom det var dumma tider så vi köpte glass och promenerade tillbaka till tågstationen. Vi köpte biljett och tåg tåget hemåt. Denna gång åkte vi via Ancona, Foligno och vi hade jäkligt tur att vi inte tog ett senare tåg för då hade vi fastnat i Ancona en natt eftersom tågen skulle strejka mellan 21-9. Vårt tåg var visserligen 39 minuter försenat när vi anlände 20.45 till Perugia men vi lyckades komma med sista bussen!


Idag efter lektionen stötte vi (jag, Maria, Rebekka och Thea) på två norska reportrar från VG (norska motsvarigheten till Expressen) som frågade oss lite om vad vi visste om det mord som hände i Perugia för 1 år sen. Sen ville de ta kort och grejer så till helgen är jag antagligen med i en norsk tidning! Vad är oddsen att man hamnar i en norsk tidning när man är i Italien liksom?!


Just det, min kamera har pajat. Så nu vet jag vad jag önskar mig i julklapp. Som tur är Clara den snällaste människan och låter mig få kopiera hennes bilder hon har tagit med sin kamera! Dessutom har jag världens snällaste föräldrar och jag måste säga att jag saknar dem lite. Men kanske kommer jag hem lite tidigare än vad jag trodde. Om vi får göra de muntliga proven den 19.e kan jag var hemma till den 21 december! Annars blir det på julafton före eller efter Kalle Anka. Det hänger på hur de nya tidtabellerna för trenitalia ser ut.

Det var allt från mig.

Pusshej


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0